Şəmsəddin-i
İtâqi
(شمس
الدين عتاقى)
(ö. 17-ci yüzilin ilk yarısı)
Batı dünyasından təsirlənən ilk
Osmanlı həkimlərindən biri
Əslən
Şirvanlıdır. Təşrihü’l-əbdan və Tərcüman-i Qibalə-i Fəyləsufan adlı əsərinin
müqəddiməsindən anlaşıldığına görə Quranı əzbərlədikdən sonra iyirmi ildən çox
bir müddət nəqli və əqli elmlər üzərində təhsil almış, tibb və əczaçılığa dair
təməl əsərləri oxumuşdur. 16-cı yüzilin sonlarında bölgədə meydana gələn
savaşlar və iç qarışıqlıqlar əsnasında malları yağmalanmış, ailə fərdlərindən
bir çoxunu itirmişdir. 1604-də Şirvan bölgəsi İrana tərk edildikdə otuz
yaşlarında ikən məmləkətindən ayrılmaq məcburiyyətində qalmış, IV Murad dönəmində
(1623 – 1640) İstanbula getmişdir. Tibb və təbiət elmləri oxuduğu halda kimsənin
ona dəyər vermədiyindən, bu nədənlə ömrünün boşa keçdiyindən şikayətlənən Şəmsəddin-i
İtaqi nəhayət dövrün öndə gələn şəxsiyyətlərindən İbrahim və Əli əfəndilər tərəfindən
Türkcə bir anatomiya (təşrih-i əbdan) kitabı yazması üçün təşviq edilmiş və sədrəzəm
Topal Rəcəb Paşanın hüzuruna çıxarılmış, Rəcəb Paşanın tövsiyyəsi ilə ona Hərameyn
rütbəsi verilmişdir. IV Murada ithaf etdiyi əsərində Rəcəb Paşadan təriflə bəhs
etdiyinə görə bu çalışmasını onun qısa sədrəzəmliyi zamanında (Rəcəb-Şəvval
1041/Fevral-May 1632) tamamlamış olmalıdır.
Şəmsəddin-i
İtaqinin Təşrihü’l-əbdandan başqa bir əsər yazıb yazmadığı bilinməməkdədir. Digər
yandan bəzi tibb tarixçiləri, bu kitabın müəllif əsəri deyil, Mənsur b. Məhəmməd
b. Əhməd-i Şirazinin (14-cü yüzil) Farsca Kitab-i Təşrihü’l-əbdanının tərcüməsi
olduğunu irəli sürmüşdür. Ancaq Şəmsəddin-i İtaqinin çalışması bu əsərlə
qarşılaşdırıldıqda istər iç quruluşu, istərsə də məzmun baxımından aralarında
önəmli fərqliliklərin olduğu görünməkdədir; həcm etibarilə də İtaqinin əsəri
daha geniş və anatomiya rəsmləri baxımından daha zəngindir. Bununla birlikdə
kitabın ən önəmli qaynağının Mənsuri-i Şirazinin əsəri olduğu anlaşılmaqdadır.
İtaqinin qaynaqları arasında Əbu Bəkir ər-Razi, İbn Sina və İbnü’n-Nəfis də
bulunmaqdadır (əsərin İslam və Batı tibbindəki fikirlərlə qarşılaşdırmalı
olaraq hazırlanan bir dəyərləndirməsi üçün bax: Kâhya, Şemseddîn-i İtâkî’nin
Resimli Anatomi Kitabı, Latince metin, s. 11-109).
Təşrihü’l
əbdan Osmanlı Dövlətində Batı təsiri ilə yazılan ilk elmi əsərlərdən biridir.
İçindəki anatomiya rəsmlərindən bir qismi, 16-cı yüzildə müasir anatomiyanın
banisi olaraq qəbul edilən Andreas Vesaliusun Fabrica adlı əsərindəkilərlə
böyük bənzərlik göstərməkdə və bu durum, bəhs edilən rəsmlərin çox güman bu əsərdən
yararlanaraq çəkildiyini ağla gətirməkdədir. Özəlliklə beyin kəsiklərində və bəzi
skelet sxemlərində bunu görmək mümkündür. Bənzər rəsmlər Doğu təsiri ilə çəkilmiş
olanlardan çox fərqlidir və bunlarda İntibah dönəmi Batı rəsmində görünən üç
perspektiv anlayışı hakimdir. Ayrıca əsər, boyun fəqərələrinin funksiyaları ilə
bağlı açıqlamalarda olduğu kimi Fabricadan təsirləndiyini göstərən çeşidli
bilgilər ehtiva etməkdədir. Kitabı dəyərli qılan önəmli bir məqam da müəllifin
özünə aid anatomiya sxemləri və bunlarla bağlı etdiyi açıqlamalardır. Örnək
olaraq beyindən çıxan sinirlər və özəlliklə dördüncü və beşinci kəllə sinirlərinin
paylanmasını göstərən sxemlərlə onlara aid izahlar qeyd edilə bilər. Bir qismi
rəsmli olmaq üzərə (Süleymaniye Ktp.,
Hüsrev Paşa, nr. 464, Bağdatlı Vehbi Efendi, nr. 1476; İÜ Ktp., TY, nr. 2662)
çeşidli nüsxələri günümüzədək gəlib çatan Təşrihü’l-əbdan üzərində Esin Kahya
doktorluq dissertasiyası hazırlamış (AÜ DTCF, 1971), əsər daha sonra çap
edilmişdir. Esin Kahya bu kitabı ayrıca İngiliscəyə tərcümə etmişdir (The
Treatise on Anatomy of Human Body and Interpretation of Philosophers, İslamabad
1990).
Esin
Kâhya
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder